Turens første dage

USA turen i sommeren 2023 var for en gang skyld ikke et roadtrip. Jeg skulle bo fast på mit yndlings Airbnb i Ferguson, North Carolina, og så køre ture derfra, primært for at være sammen med venner og bekendte i lokalområdet.  Jeg skal nok lige tilføje at årets tur kun var på 13 dage fra afgang til hjemkomst med afrejse onsdag den 12. juli og hjemkomst den 25. juli.

Onsdag og torsdag

Det mobile farmer's market, der sælger frugt og grønsager fra lokale producenter. Damen til venstre i den grønne T-shirt er Sharon Carter Underwood, Margaret Carter Martines yngre søster. Herren længst til venstre ved vognen, er den 92-årige Mr. Walsh (jeg har glemt fornavnet), yngre bror til min gode bekendt, Zelotese Walsh, der døde for et par år siden i en alder af 96.

Men først skulle jeg altså dertil, og (næsten) som sædvanligt tog jeg turen fra København til Washington Dulles med stop i London, og (helt) som sædvanligt gik det gnidningsfrit. Jeg tilbragte tiden i London i BA's lounge, hvor jeg hyggede mig nogle timer, Vi landede i Dulles til tiden, og så bevægede jeg mig til "car rental", hvor jeg fik min bil, som ved den lejlighed var en Chevrolet Malibu (full size class). Derefter begav jeg mig, som altid, når jeg lander forholdsvis tidligt, ud på landevejen, for at køre så langt jeg orkede, inden jeg fandt et hotel for natten. Jeg tog VA Route 28 til Interstate 66 og mod vest ad denne til omkring Front Royal, hvor jeg skiftede til I-81 mod sydvest. Da jeg nåede Woodstock i Shenandoah Valley omkring 120 km fra lufthavnen, besluttede jeg mig for, at her ville jeg overnatte. Jeg fandt et Comfort Inn hotel, der havde ledige værelser. Efter indkvartering fandt jeg et sted at spise aftensmad, Spring House Tavern, som viste sig ikke at være helt billig, men maden, i mit tilfælde noget kylling til omkring $20 plus drikkevarer og drikkepenge, var fremragende. Efter at have spist kørte jeg tilbage til hotellet, hvor jeg slappede af til senge tid.

Efter at have spist morgentmad på hotellet torsdag morgen, fortsatte jeg så de godt 450 km til Ferguson. På den tur gjorde jeg kun holdt for at tanke på og af, og ellers kørte jeg gennem til mit Airbnb. Undervejs optog jeg en video til min Glocal Explorer kanal  på YouTube. Videoen kan ses på dette link: I explore en route from Virginia to North Carolina. Da huset ligger ret afsides i forhold til indkøbsmuligheder, stoppede jeg ved en Food Lion i Wilkesboro og provianterede til aftensmad samt morgenmad næste dag(herunder kaffe). Vel ankommet til huset slæbte jeg min kuffert og mine indkøb foruden anden bagage ind. Jeg lavede en kop kaffe som jeg nød på den lille veranda uden for døren. Også her optog jeg en video, som viste huset med omgivelser og indretning, I explore my Airbnb in Ferguson. Resten af eftermiddagen og aftenen slappede jeg oven på rejsens strabadser.

Møde med venner (fredag)

Efter morgenmad fredag ville jeg besøge det lokale "mobile farmers market", en varevogn, der kommer hver fredag i sommerhalvåret ved det såkaldte "community center" (nærmest "medborgerhus"). Her kan man købe frugt og grønt fra lokale producenter. Stedet ligger ikke langt fra mit Airbnb så det tog kun 5 minutter at køre dertil, og det var nemt af finde, da det ligger lige bag den lokale brandstation. Her mødte jeg Sharon Underwood, der er søster til min gode ven, Margaret Martine. Jeg har mødt Sharon et par gange tidligere. og nu fik vi en længere snak, og hun præsenterede mig for nogle af de andre, der skulle handle, blandt dem en 92-årig yngre bror til min desværre afdøde bekendt, Zelotes Walsh. Broderen boede faktisk i et hus lige over for indkørslen til Whippoorwil Academy and Village.  Efter at have hilst og sludret med et par stykker, købte jeg nogle tomater, agurker og nektariner, og så havde jeg til aftensmaden sammen med noget brød og skinke, jeg havde købt dagen før. Da jeg var færdig med at handle, kørte jeg tilbage til huset for at få mine indkøb i køleskabet. Jeg tog mig en kop kaffe på verandaen, og så var jeg klar til at tage på turens første planlagte udflugt.

Fra mødet i Stesville Historical Collection. Fra venstre Charlotte Barnes, Brian Summers, en herre hvis navn, jeg ikke kender og Rob McHale.

Den bragte mig til Statesville (hvor jeg skulle komme en del gange i den følgende uge); mere specifikt til Statesville Historic Collection, hvor jeg havde aftalt med "indehaveren". Steve Hill, at vi skulle mødes. Jeg havde inviteret singer/songwriter Rob McHale og forfatterparret  Charlotte og Bill Barnes, samt min tidligere værtinde fra Clichy Inn, Lory Drury. Desuden havde Steve inviteret nogle mennesker jeg ikke kendte. Formålet med denne "get-together" var at tale om Tom Dooley samt andre emner af fælles interesse. Desværre måtte Lori melde afbud, da hendes nabo skulle føde, og hun havde lovet af babysitte de allerede eksisterende børn. Inden jeg kørte til Statesvilletog jeg dog en omvej over Hamptonville for at besøge Laurel Gray Vineyards, mit yndlingsvineri i hele USA. Her ville jeg have en vinsmagning og købe lidt vin. Det var dog en skuffelse. De havde lavet om på smagningen, hvilket var til at leve med, men de havde udsolgt af min yndlingshvidvin lavet på viognierdruer. og de havde simpelthen ikke høstet tilstrækkeligt mange druer af denne type året før, til at kunne lave en ren viognier, så i stedet havde de lavet et blend, som var ok, men så heller ikke mere, så jeg endte med ikke at købe vin. Så efter smagningen fortsatte jeg så til Statesville.

Som sædvanligt var eftermiddagen ganske hyggelig. Vi talte om både dette og hint, og blandt de, som Steve havde inviteret, var en ældre mand ved navn, Kian som jeg havde mødt et par gange tidligere, og en universitetsstuderende ung dame, som arbejdede som såkaldt "intern" hos Steve. På et tidspunkt kom en afro-amerikansk mand ind og slog sig ned ved bordet, hvor vi sad. Det er sådan det foregår hos Steve. Alle er velkomne når udstillingen er åben, og alle kan deltage på lige fod i snakken. Nogen kommer selvfølgelig bare for at se udstillingen, og så viser Steve eller en af de frivillige rundt. Den sidst ankomne herre viste sig at hedde Brian Summers, og han var vært på et eftermiddagsprogram, som kørte på hverdagsaftener mellem 5 og 6 på en af byens radiostationer. Han inviterede Charlotte og Bill plus mig til at komme mandag, hvor han så ville interviewe os om Tom Dooley sagen. Charlotte og Bill meldte dog afbud, da de ikke mente de orkede at køre fra deres hjem i Matthews (en forstad til Charlotte)100 km væk både mandag og tirsdag, hvor Charlotte skulle holde foredrag på det lokale bibliotek. Jeg gav dog tilsagn om at komme. Efter fire-fem timers snak brød vi op, og jeg sagde farvel og på gensyn til de, jeg skulle møde igen senere. så som Rob, Charlotte og Bill, og den universitetsstuderende. Steve skulle jeg ikke se mere på denne tur, da han dagen efter rejste på ferie med sine børnebørn.

Jeg kørte tilbage til huset, hvor jeg så lidt på fårene og gederne uden for hoveddøren (de æder kudzu, som området er fydt med. Kudzu er en invasiv plante, som er svær at bekæmpe på andre måder). Så var det blevet madtid og jeg lavede et par sandwich med brød, skinke og nogle af de indkøbte tomater. Derefter slappede jeg af med kaffe, sodavand og min tablet resten af dagen.