|
Henrettelsen og tiden efterDagen før henrettelsenFra retsmødet,
hvor datoen og tidspunkt for hans henrettelse blev fastlagt, opholdt Tom Dooley
sig i fængslet i Statesville i de næste tre uger. Dagen før henrettelsen sendte
Toms søster ham et budskab fra deres mor om at han for hendes skyld skulle
fortælle sandheden og tilstå, hvis han var skyldig, så han ikke skulle gå i
døden med en ikke indrømmet forbrydelse på samvittigheden. Tom svarede ikke på
denne henvendelse, så måske fik han den slet ikke; den skulle jo overbringes
gennem fængselspersonalet. John Foster West mener at den omtalte søster må være
den Eliza, som Toms mor, Mary omtalte under
retssagen, og at hun i mellemtiden var blevet gift med Anderson Dula, en søn af
hendes noget ældre fætter, George A. Dula (Lift op your head, Tom Dooley,
s. 49). En artikel i The Record of Wilkes mener, at det må være en anden søster,
Anna, gift med Micajah Hendrix (Artikel i The Wilkes Recorder fra 18 Jul, 2001).
Selv er jeg mest tilbøjelig til at give sidstnævnte ret, ikke mindst fordi
registreringer i folketællingen fra 1880 tyder på at Eliza endnu var ugift så
sent som på det tidspunkt. Tom anmodede om, at hans søster måtte få lov til at
besøge ham, men det blev nægtet. Engang i løbet af aftenen fik Tom besøg af en af forsvarerens assistenter, Richard Allison. Tom gav Allison et stykke papir, hvor han hævdede at være den eneste person, der er involveret i mordet. Desuden afleverede han en 15 sider lang redegørelse for sit liv. Begge var skrevet med en blyant med en grov håndskrift, og han fik Allison til at sværge, at han ville holde tilståelsen hemmelig indtil han, Tom, var død. Ifølge den flere
gange omtalte artikel i New York Herald, syntes Tom at være nervøs og han
vandrede uroligt frem og tilbage i sin celle i det meste af natten "så langt
hans kæde kunne række". Han forsøgte at sove, men han nåede kun at sove i
ca. 30 minutter. I løbet af natten tilkaldte han sin præst, men selv overfor
denne benægtede han at have noget at gøre med mordet. Senere på morgenen blev
han så døbt af en metodistpræst – stadig ifølge New York Herald artiklen. Der
lyder ikke usandsynligt; metodistkirken er vel forankret i North Carolina og
siden 1881 har det såkaldte World Methodist Council, der repræsenterer 75
millioner medlemmer af metodistkirken, haft til huse i Lake Junaluska, kun ca.
150 km fra Elkville. Man kan dog spørge sig selv, hvorfor han skiftede
trosretning på dette tidspunkt i sit liv, for vi må gå ud fra at metodistpræsten
ikke var den samme, som han havde talt med tidligere på natten. Ved den sidste
fremstilling for dommer Anderson Mitchell, hvor datoen for henrettelsen blev
fastlagt, havde dommeren afsagt en kendelse, som blandt andet indeholdt
følgende: "[Fangen] skulle forblive [i fængsel], indtil fredag den første
maj, 1868, og på dette tidspunkt skulle sheriffen fra omtalte amt (Iredell)
føre ham til amtets offentlige henrettelsesplads mellem kl. 12.00 og 16.00,
og der skulle han hænges ved sin hals indtil han døde." Desværre var der
intet offentligt rettersted i Statesville, men sheriffen havde rejst en simpel
galge nær jernbanestationen lige syd for byen, et sted, der var almindeligt
kendt som "cirkuspladsen". Dette sted ligger på den anden side af de nuværende
jernbanespor bag den "nye" station fra 1906, som eksisterer endnu. Stedet kan
besøges på 111 Depot Place i Statesville. Præcis hvor galgen stod er uklart, da
der er forskellige meninger om dette. Jeg har fået fortalt på Statesvilles
Visitor Center, at den stod i nærheden af det nuværende South Center Street,
men fik fortalt fra en anden lokal, at det skulle have været nær hjørnet af
Monroe Street og Washington Avenue, ca. 400 meter sydøst for South Center
Street. Det sidstnævnte bekræftes delvist af en artikel på en hjemmeside for
Zabulon Vance museet i Statesville, hvor det hedder: "...the place of
execution in the old field beyound where Kincaid Furniture Company now stands,
somewhere in the Monroe Street Section."
The Historic Vancehouse and Civil War Museum.
Det er dog et problem at Kincaid Furniture Company ikke længere findes i
Statesville, og at ingen er helt sikre på om artiklen er korrekt. HenrettelsenAllerede omkring
kl. 11 om formiddagen var Statesvilles gader overfyldte med mennesker. Nogle
datidige avisartikler taler om, at omkring 3.000 mennesker var på gaden, men det
kan være en overdrivelse fra journalistens side. Ellers må mange i hvert fald
være kommet andre steder fra, for ved folketællingen i 1870, boede der kun
omkring 700 mennesker i Statesville. Et ekstraordinært stort antal at tilskuerne
var kvinder, hævder New York Heralds journalist – tilsyneladende noget forbavset
– i sin artikel fra dagen efter henrettelsen. Han tilføjer, at de fleste af dem
var i byen for at handle, men at en vis klasse af mennesker kun kom for at se
henrettelsen. Vi ved ikke præcist hvor mange mennesker, der var til stede, men
der var så mange mennesker, at sheriffen var nødt til at udnævne en særlig vagt,
bare for at holde mængden tilbage langs Toms rute og han havde beordret de
lokale barer til at holde lukket, for at undgå at berusede personer lavede
ballade. På stedet hvor henrettelsen skulle finde sted, klatrede mange op i
træerne for at få et bedre overblik, og der var et nogenlunde lige antal mænd og
kvinder til stede. Her bliver New York Herald journalisten igen revet med og
lader sine personlige meninger skinne tydeligt igennem: "Alle udtalte
at han (Tom) var en forfærdelig, desperat person ..." og senere "der var
kun få til stede, der havde medlidenhed med ham, da de alle troede at han var
skyldig, men nægtede at tilstå, og ingen sympatiserede med ham." På Tom Dooley Art
Museum på Whippoorwil Academy og Village uden for Ferguson, North Carolina
findes en tegning som skildrer Toms henrettelse. På denne tegning står Tom på et
skafot, komplet med faldlem og det hele. Ved hans fødder ligger hans violin og
Tom står under løkken, og taler til folkemængden, mens en person, der må
formodes at være bødlen (Sheriff Wasson), venter tålmodigt med en hætte eller et
bind til at anbringe foran Toms øjne inden henrettelsen. Denne tegning er
imidlertid ikke korrekt, og den er da også tegnet mange år efter henrettelsen.
Skafottet er placeret uden for en murstensbygning, der synes at være fængslet,
og andre bygninger kan ses i baggrunden, men vi ved allerede, at Toms
henrettelse fandt sted på en tom plads med nogle træer, og den eneste bygning i
nærheden var jernbanestationen, som var bygget af træ. Fængslet var heller ikke
en murstensbygning som fængslet i Wilkesboro, men snarere en træbygning, måske
noget i retning af det gamle fængsel fra Yadkin, som findes på Whippoorwil
Academy og Village, men givetvis større. Han blev heller ikke hængt fra et
skafot med faldlem. Sheriff Wasson havde rejst en simpel galge bestående af to
stolper af fyrretræ, placeret knapt 3 meter fra hinanden med en enkel
fyrretræsoverligger, hvor rebet kunne fastgøres. Efter tidens skik var løkken
ikke fastgjort til overliggeren på forhånd, og hang derfor ikke ned, som det
fremgår af tegningen. Nogle moderne kilder antyder ofte at måden galgen var
bygget på, indikerede at sheriffen havde sjusket, men en galge bestående af to
stolper med en overligger, hvor rebet blev gjort fast, var den almindelige type
på dette tidspunkt, hvor selve hængningen foregik ved hjælp at et såkaldt "short
drop". Galger, der stod på en platform med faldlem, og som bestod af en enkelt
stolpe med en udligger stammer fra en senere tid. Galgen har formodentlig
været så god, som det var muligt efter tidens tradition. Jeg vender tilbage
til dette forhold i en senere artikel. Tom talte om sin barndom, sine forældre og sin karriere i hæren. Han talte om politik, og hævdede, at guvernør, William Holden var en løsrivelsesfanatiker, som man ikke kunne stole på. Han talte ikke om mordet som sådan, men af en eller anden grund fandt han det vigtigt at fortælle de tilstedeværende om de veje og stier, der førte til det sted, hvor mordet var blevet begået, og han svor ved Gud, at nogle af vidnerne i retssagen havde svoret falsk imod ham. En mand blev især fremhævet, nemlig James Isbell, som Tom hævdede var forudindtaget imod ham og havde begået mened under retssagen. Han sluttede sin timelange tale ved at erklære, at uden de løgne, der var blevet svoret imod ham under retssagen, ville han ikke have stået der, hvor han nu stod. Så han fastholdt sin påstand om uskyld til det sidste Da Tom havde afsluttet sin tale, sagde han farvel til sin søster og enden af rebet blev bundet til galgens overligger. Klokken 14.24 blev kærren blev trukket væk og Tom faldt cirka 60 cm. Hans hals brækkede ikke som moderne kilder mener at den burde have gjort, og han trak vejret i omkring fem minutter mere, men hang stille i rebet uden at kæmpe imod. Efter 10 minutter var hans hjerte holdt op med at slå og kl. 14.37 erklærede den lokale læge, Dr. Campbell, ham død. Tyve minutter senere blev hans lig taget ned, lagt i i kisten og overgivet til hans søster og svoger. Tiden efter henrettelsenTom Dooleys lig
blev bragt tilbage til Elkville, og begravet på jord, der engang havde tilhørt
hans farfar, Bennet Dula, tæt på hvad der nu er North Carolina Route 1168, også
kaldet Tom Dula Road, godt to km fra hytten, hvor han havde boet med sin mor og
søster. Daniel W. Barefoot fortæller i sin bog "Haints of the Hills" fra 2002,
at da Toms lig blev bragt tilbage til Elkville, blev det lagt på hans seng i
hytten, hvor han boede med sin mor
(Haints of the Hills, s. 43). Dette kan meget vel have været sandt,
eftersom en rigtig grav måske endnu ikke var klargjort. Senere fortsætter
Barefoot med at fortælle, at Toms sår begyndte at bløde. Det lyder ikke dog ikke
sandsynligt da han på det tidspunkt havde været død i flere timer. Blodet på
gulvet var senere umuligt at fjerne, ifølge Barefoot, og hytten blev betragtet
som hjemsøgt, indtil den blev revet ned mange år senere. Jeg ved ikke meget om
overnaturlige ting, og er aldrig stødt på noget af den slags, men hvorfor nogen
ville tro at Tom Dooleys ånd skulle hjemsøge hans mor, forstår jeg ikke. Der
var ingen der, som havde gjort ham noget ondt og derfor ingen grund til at
spøge. Nok om det overnaturlige; nu tilbage til virkeligheden. Vi har ikke megen konkret viden om Ann Melton efter retssagen og løsladelsen. Tilsyneladende vendte hun bare tilbage til James og sin datter. Ifølge 1870 folketællingen, boede de tre sammen. I 1871 fik hun endnu en datter, Ida. Ann må antages at være død et sted mellem 1873 og 1874. I slutningen af 1875 eller begyndelsen af 1876 fik James en datter, Margareth, med sin nye kone, Louisa Gilbert, og vi må antage, at de blev gift et stykke tid før fødslen. Præcis
hvordan Ann døde, ved vi heller ikke med sikkerhed. Legenderne kan meget vel
være korrekte her, når de mener hun døde efter en ulykke med en vogn, der
væltede ned over hende. Nogle historier kan endda præcisere at ulykken skete på
den vej, der i dag kendes som Gladys Fork Road. John Foster West nævner i "Lift
Up Your Head Tom Dooley", at hun kan være død af syfilis i tredje stadie, selv om
han indrømmer at perioden, fra hun blev smittet, indtil hun døde, virker lidt
for kort, men han hævder, at hendes påståede vrangforestillinger kunne skyldes neurosyfilis i den terminale fase af tredje stadie. Ann er begravet i en umærket
grav nær det sted, hvor hendes mors hus lå. En meget senere kilde foreslår at
hun døde allerede i 1871 af komplikationer efter fødslen af Ida, men kilden er
ret ene om denne udlægning.
|