|
BetlehemsstjernenI min første artikel om Jesus, Hvornår levede Jesus?, skrev jeg ca. 2 linjer om stjernen over Betlehem. Her i denne artikel, der er skrevet i julen 2013 og er inspireret af et kort indlæg i magasinet Illustreret Videnskabs online udgave, vil jeg se lidt nærmere på dette fænomen. Evangeliets ordSom omtalt flere gange, er det kun to af evangelierne, som omtaler Jesus' fødsel, og af disse to, er det kun Mattæus, som omtaler en stjerne - og vise mænd. Hos Lukas tilbedes Jesus af hyrder, som har fået besked om hans fødsel af en lysende engel, men det er også det tætteste han kommer på en stjerne. Mattæus har: "Da Jesus var født i Betlehem i Judæa i kong
Herodes' dage, se, da kom der nogle vise mænd fra Østerland til Jerusalem og
spurgte: 'Hvor er jødernes nyfødte konge? For vi har set hans stjerne gå op og
er kommet for at tilbede ham.' Da kong Herodes hørte det, blev han forfærdet,
og hele Jerusalem med ham. Og han sammenkaldte alle ypperstepræsterne og
folkets skriftkloge og spurgte dem, hvor Kristus skulle fødes. De svarede ham:
'I Betlehem i Judæa. For således er der skrevet ved profeten: "Du, Betlehem, Efrata, Så har må man sige at Mattæus har ændret noget i profetens ord, for at få dem til at passe på Jesus. I Mika tales ikke om byen Betlehem men slægten Betlehem (som oprindeligt stammede fra byen), som David tilhørte, og så også den nye hersker skulle tilhøre. Denne slægt er lille hos Mika, men stor hos Mattæus. Her kan der dog være tale om en betydningsforskel, så Mika taler om et lille antal medlemmer, mens Mattæus taler om en stor betydning. Mattæus omtaler fyrster, mens Mika nøjes med at omtale slægterne. Mattæus omtaler Judas land, mens Mika kun omtaler Efrata, hvilket nærmest betyder "i retning mod Efrat", som også var en bebyggelse. VismændeneDe fleste, der har beskæftiget sig med sagen er enige om, at de "vise mænd fra Østerland" har været astrologer eller astronomer (stort set samme sag på det tidspunkt) fra et sted øst for Judæa, mest sandsynligt Babylon eller Persien, altså det det nuværende Irak eller Iran. Det kan have været zarathustriske præster eller andre, der studerede stjernehimlen og nogle mener at der kan være tale om jødiske lærde fra Yemen, som på daværende tidspunkt have en jødisk konge. Senere tider har gjort de vise mænd hellige og til konger, og har fastsat deres antal til tre, men det fremgår altså ingen steder i Bibelen. Antallet kan være opstået, fordi de gav tre gaver, nemlig guld, røgelse og myrra. Senere blev der også sat navne på de tre, nemlig Kaspar, Melchior og Balthasar og de fik også hjemlande. Kasper var inder, Melchior var perser og Balthasar araber. Nogle kilder gør Baltasar til ægypter og Melchior til græker, hvilket ville gøre det svært for dem, at komme øst fra. I den syriske kirke kaldes de Larvandad, Gushnasaph, and Hormisdas, navne der lyder langt mere persiske. Men evangeliet nævner altså hverken nationalitet, navne eller antal. Middelalderlige kilder vil have, at de er rejst af forskellige veje, men mere sandsynligt er det, at de er rejst sammen. Var stjernen overnaturlig?Men hvad var det så for en stjerne, som viste dem vej? Evangeliet antyder (og mange kristne tror) at der ikke var tale om et naturfænomen, men et "overnaturligt tegn" som Gud havde sat på himlen for at vise dem vej. Dette ville også forklare, hvorfor det tilsyneladende kun var vismændene, som så stjernen. Det samme mener astrofysikeren Jason Lisle, som tilhører kreationisterne. Han anfører at en Betlehemsstjerne, som gik foran vismændene og til sidst stod stille over Betlehem ville være i modstrid med naturlovene, men han anfører at Gud kan sætte naturlovene ud af kraft, hvis han har brug for det. Lisler er naturligvis ikke ene om dette synspunkt, men formodentlig en af de få astrofysikere eller astronomer, som bakker op om det. Stjernen som allegoriEn anden mulighed er, at "stjernen" skal forstås allegorisk, som et symbol på Guds nåde ved at lade Jesus blive født som menneske. Denne viden kan han så have ladet tilflyde vismændene på en eller anden måde, fx i drømme. Der er mange andre eksempler på allegorier i Det Nye testamente, så helt umuligt er det ikke, at der er tale om en allegori. Allegorisk er fx stjernen i 4. Mosebog, kapitel 24, vers 17, hvor det hedder: "Jeg ser ham,
dog ikke nu, I dette vers skal stjernen tydeligvis opfattes allegorisk. Her er stjernen en mand, en hersker af Jakobs slægt, som skal udrydde Israels fjender, så måske er stjernen simpelthen en allegori over Jesus selv. Han var ledestjernen, som førte vismændene til Betlehem. Af kristne betragtes verset som en forudsigelse af Messias, selv om det oprindeligt formodentlig har forsøgt at forudsige en meget nærmere fremtid, ikke mindst fordi landet Moab for længst var forsvundet på Jesus' tid. Men også dette skal muligvis læses allegorisk og forstås som jødernes fjender i almindelighed. Hvem Set-sønnerne skal repræsentere er mere uklart, da Set, Adam og Eva's tredje søn i jødedommen regnes for stamfaderen til alle mennesker. Stjernen som astrologisk fænomenEt astrologisk fænomen, er her defineret som en hændelse som forudsiges af astrologer ved at udlægge stjernernes bevægelser, uden at andre mennesker umiddelbart kan observere det samme. Teorien går ud på, at astrologerne har forudsagt fødslen af en ny konge over jøderne, og derefter er rejst til Jerusalem, hvor kongen jo boede, for der at få at vide at den nye hersker skulle fødes i Betlehem, hvor de så rejste til. Denne teori forudsætter naturligvis at man tror på astrologi, men det gør i virkeligheden også de astronomiske forklaringer, se nedenfor. Hvis fødslen kun har kunnet ses på astrologernes tydninger, kan det forklare, hvorfor kun de vise mænd, så stjernen, som altså slet ikke viste sig på himlen. Stjernen som astronomisk fænomenMange astronomiske forklaringer har været forsøgt udlagt som Betlehemsstjernen. Her vil jeg se på nogle af dem. Kometer Nova eller supernova Jupiter Planetkonjunktion Jupiter havde flere konjunktioner med Regulus igen i årene 3 og 2 fvt. I de samme år fandt flere konjunktioner sted, blandt andre mellem Saturn og Merkur (19. maj 3 fvt.), Saturn og Venus (12. juni 3 fvt.), samt to gange mellem Jupiter og Venus (12. august 3 fvt. og 10. juni 2 fvt.), men disse konjunktioner kan kun bruges som forklaring, hvis Herodes ikke døde i år 4 fvt. Endnu en mulighed er en konjunktion mellem Jupiter og månen i stjernebilledet Vædderen i 6 fvt. Også andre konjunktioner er foreslået, blandt andre en mulig konjunktion mellem Uranus og Saturn i år 9 fvt. eller en konjunktion mellem Uranus og Venus i 6 fvt. Sidstnævnte to konjunktioner er imidlertid usandsynlige, selv om så også babylonske astronomer skulle have kendt Uranus mere end 1.500 år før moderne videnskab opdagede den. Ikke mindst fordi Uranus kun lige med nød og næppe er synlig for det blotte øje. Flere tegn Astronomi og astrologiDen forklaring som de fleste hælder til er konjunktionen mellem Jupiter og Saturn i 7 fvt. Dette skyldes kombinationen af den astronomiske konjunktion som fandt sted, og den udlægning som tidens astrologer ville være kommet frem til. Jupiter blev regnet som verdensherskerens stjerne. Saturn var jødernes stjerne, symbolet på retfærdighed og Messias' stjerne. Fiskene var jødernes stjernetegn og var samtidigt et symbol på de sidste tider. Konjunktionen var altså et tegn på at den hersker, som skulle indvarsle de sidste tider, skulle fødes blandt jøderne. Dette var da også det vismændene gav udtryk for, da de spurgte Herodes om 'Hvor er jødernes nyfødte konge? For vi har set hans stjerne gå op og er kommet for at tilbede ham.' Herodes, der hverken var astrolog eller skriftkyndig måtte tilkalde ypperstepræsterne (der var nu kun én) og de skriftkloge for at få besked. "Nyfødt" er altså ikke en korrekt oversættelse her, hvor "barn" havde været bedre. Fødslen har - i følge astrologer - fundet sted, på det tidspunkt, da Saturn for første gang blev synlig over den østlige horisont efter at være passeret af solen, den såkaldte heliakiske opgang. Dette tidspunkt indvarslede netop fødsler, og det er da også dette præcise tidspunkt, som Herodes gerne vil have oplyst af vismændene. Det harmonerer også med, at disse dels havde set stjernen "stå op", og dels havde set den igen, da de begav sig mod Betlehem. De har altså ikke nødvendigvis kunnet observere et enkelt fænomen på hele turen til Jerusalem. KonklusionSelv tror jeg mest på ideen om at "stjernen" flere astronomiske fænomener, der blev fortolket som varsel om Jesus' fødsel, hvis der overhovedet var en stjerne. Jesus blev altså formodentlig født engang i midten af år 7 fvt. og vismændene nåede frem til Betlehem i slutningen af år 6 eller begyndelsen af år 5, da Jesus var knap to år gammel - hvis der altså overhovedet var vismænd, og det hele ikke bare var en opfindelse gjort at Mattæus eller hans kilder, for at gøre Jesus' fødsel endnu mere mirakuløs. |