Buer i massevis

Da vi var blevet indkvarteret i Moab efter besøget ved Mesa Verde National Park, var klokken omkring 15.30 og vi blev enige om, at vi ville køre ud og se Arches National Park, som ligger lige uden for Moab og som har den største koncentration af naturlige buer, noget sted i verden. Hele området, ikke kun buerne, er et af de mest imponerende og spændende steder, jeg nogensinde har set. Det er helt klart med på min ”natur top 10”. Parken har en masse udsigtspunkter, hvor man kan sætte bilen og se på naturen, og fra mange af disse, kan man også gå kortere eller længere ture. Vi stoppede ved en del af dem på "udvejen", men kun på hovedvejen. Vi stoppede blandt ved "The Judges", Balanced Rock, Petrified Dunes m.fl.

Landscape Arch, Arches NP, UtVi gemte sidevejene og deres stop til tilbageturen. Vi fortsatte til vejen ikke gik længere ved Devils Garden. Her parkerede vi bilen og gik en tur på omkring 1½ km ind i dalen bag parkeringspladsen for at se parkens største (længste) bue, Landscape Arch, der er næsten 100 meter fra side til side. På tilbage vejen så vi på yderligere et par buer. Selv på dette tidspunkt var temperaturen stadig omkring 35°, så også her fik vi tømt vores medbragte vandflasker.

Det næste stop var på en af sidevejene. Her besøgte vi Delicate Arch, parkens største ikon, som bruges som symbol på nummerplader fra Utah. Her er der tre muligheder. Man kan tage en spadseretur helt op til buen som står oppe på en bjergryg, en tur på 2-3 timer hver vej. Det var det for sent til, og vi havde heller ikke tilstrækkeligt med vand med. En anden mulighed er den, som Dorte og jeg tog i 2006, nemlig at gå til det såkaldte ”øvre udsigtspunkt”. Det er en tur på omkring en kilometer, der stiger ca. 75 meter. Da Tim og jeg allerede var trætte i benene efter vores spadsereture i Mesa Verde og ved Landscape Arch, valgte vi i stedet den tredje mulighed, nemlig at se på buen fra ”det nedre udsigtspunkt”. Her skal man slet ikke klatre, så det var lige til at klare.

Fra Delicate Arch kørte vi videre til vores sidste stop på turen, ved Windows og Double Arch. Windows er to store buer, North Window og South Window og dem gik vi op for at se. Jeg gik også halvvejs til Double Arch, der som navnet antyder, er en bue med to åbninger. Men så havde vi også set buer nok, så vi kørte mod udgangen med yderligere et par stop for at fotografere ting, som vi syntes var spændende.

Da vi var tilbage i byen var klokken næsten 19, så vi besluttede at finde et sted at spise og – surprise – lige ved siden af vores hotel lå en Denny’s (som der af en eller anden grund ofte gjorde på denne tur). Den spiste vi nu ikke på, men kørte i stedet ud i den sydlige ende af byen. Vi havde på et tidspunkt set et skilt, der reklamerede for en restaurant med det spændende navn Branding Iron, så den fandt vi. Det viste sig at være en rigtig ”lokal” restaurant, hvormed jeg mener at det primært var lokale, der spiste der, og vi var de eneste turister. Maden var imidlertid rigtigt god, og her var der rigeligt af den, og den var ikke specielt dyr.  Så gik det hjem til hotellet så vi kunne få hvilet os inden morgendagens udskejelser med både dendnu et nationalpark besøg og en solnedgangstur i en Hummer.