Rejseplanlægning

Camouflage-alligator

Jeg har tidligere fortalt om vores rejseplanlægning, og nu er det snart tid til at tage af sted igen på Road Trip 2018. Aldrig har vi planlagt så grundigt, og aldrig har vi lavet så mange ændringer til planen som i år. Til gengæld er jeg også ret sikker på, at der ikke vil ske nær så mange ændringer i forhold til det planlagte, som der plejer, når vi først kommer af sted, også fordi der er flere fikspunkter på turen en sædvanligt.

1. plan

Det første udkast til Rejseplan 1208, blev lavet allerede i september 2016, inden vi overhovedet havde været af sted i 2017, hvor vi i øvrigt rejse hver for sig. Tim et par gange til Arizona og jeg en enkelt gang til North Carolina. I 2018 ville vi så køre Seattle til New York City, hvilket vi allerede have gjort I 2012, men denne gang af en helt anden, mere direkte og meget nordligere rute.

De fastlagte stop var Wallace (Idaho), Glacier National Park (Montana), Sturgis (South Dakota), Bismarck (North Dakota), Grand Rapids (Minnesota), Ann Arbor (Michigan), Niagara Falls (New York), Lancaster (New Hampshire), Acadia National Park (Maine), Providence (Rhode Island) og endelig New York City. Selvfølgelig ville der være flere andre stop undervejs, for blot at forkorte hvert af de lange kørestrækninger, der var mellem de valgte "hovedstop". Der ville naturligvis også være de sædvanlige omveje så som et besøg ved Mount Rushmore og et besøg ved Lake Itasca for at se Mississippi-flodens kilde og så videre. Denne plan holdt dog ikke længe.

2. plan

Allerede godt en måned senere ændrede vi ruten for første gang. Vi ville stadig begynde i Seattle, og New York City ville stadig være hvor vi ville slutte turen, og vi ville stadig besøge Glacier National Park, Niagara Falls og Acadia National Park, men vi fjernede South Dakota fra ruten og også nogle andre steder for i stedet at tilføje Great Falls (Montana), Green Bay (Wisconsin), Chicago (Illinois), Lake George (New York) og Montpelier (Vermont).

3. plan

I december 2016 lavede vi en væsentlig ændring til denne plan, da Tim (min søn og rejsepartner på mange road trips), ønskede at besøge venner undervejs. Disse venner bor i Phoenix, Arizona, Derfor blev startpunktet ændret fra Seattle til Los Angeles (Californien) og derfra skulle ruten omfatte Phoenix, Monument Valley og Moab (Utah), Casper (Wyoming), Bismarck og Fargo (North Dakota), Minneapolis (Minnesota) Gary (Indiana), Toledo (Ohio), og så også Niagara Falls og så nogle stater i New England, herunder et stop i Boston, Massachusetts. Denne plan varede lige indtil januar 2017. Så lavede vi flere ændringer.

4. plan

Los Angeles og Phoenix var stadig med i planen, men nu inkluderede vi så Santa Fe (New Mexico) på min foranledning, Dallas (Texas), Lafayette (Louisiana), Little Rock (Arkansas), Joplin (Missouri), Cedar Rapids (Iowa) og Madison. Wisconsin. Derfra til Toledo (Ohio) og så ellers samme afslutning som i Plan 3. Hele ideen om disse første planer var at give mig mulighed for at besøge nogle af de få stater i midten af USA, jeg endnu ikke har besøgt, og til give Tim mulighed for at se mere af New England. Nu var ruten lige så "krøllet" som i 2012, selv det var andre krøller.

5. plan

Plan 4 holdt helt til juni, da Tim vendte tilbage efter at have besøgt sine  venner i Arizona. I denne nye plan sprang vi helt over Midtvesten og New England. Vi beholdt Los Angeles som udgangspunkt, men besluttede at flyve hjem fra Miami (Florida) i stedet, og nu var de vigtigste fikspunkter Los Angeles, Phoenix, Gallup og Santa Fe (New Mexico), Dodge City (Kansas), Talequah ( Oklahoma), Little Rock, Lafayette, Bayou La Batre (Alabama) og Lake City, Ormond Beach, Tampa og Miami (alle i Florida).

6. plan

Allerede i juli 2017 ændrede vi planen igen, men inkluderet kun nogle få ændringer. Fra Santa Fe ville vi køre til Witchita Falls (Texas) før Dallas, og Bayou La Batre blev ændret til Huntsville (Alabama), og også Lexington (Kentucky) blev medtaget. Fra Lexington ville vi køre sydpå  til Elizabethton (Tennessee) og derefter tilbringe resten af ferien forskellige steder i min favorit del af USA, Western North Carolina. Og endelig planlagde vi at flyve hjem fra Charlotte (North Carolina). De fleste af disse ændringer, med undtagelse af WNC-delen, skyldtes, at Tim ønskede at besøge flere venner rundt om i landet, udover Phoenix, også i Dallas og Lexington.

Et ikke helt moderne hotel

7. plan

Denne plan havde kun en enkelt ændring. Vi ville nu flyve til Phoenix og begynde turen der, i stedet for i Los Angeles.

8. plan

Denne plan introducerede en ny og meget væsentlig ændring. I henhold til denne plan skulle vi kun følges ad på turens første og sidste del, mens vi skulle være adskilt i godt en uges tid undervejs. Lexington blev skippet, og Florida vendte tilbage. Fra Lafayette ville vi i stedet køre direkte til Tallahassee (Florida) og herfra til Flagler Beach (også Florida). Her skulle jeg så efterlade Tim hos endnu en af hans venner, og han skulle så blive der, mens jeg ville køre nord på til det vestlige North Carolina for at besøge mine venner der. Jeg skulle tilbringe tre eller fire dage i området, inden jeg kørte tilbage til Flagler Beach, for at samle Tim op. Vi skulle så flyve hjem til Danmark fra Orlando (Florida).

9. plan

Denne plan blev lavet i november 2017, og ændrede ikke meget, bortset fra, at vi nu ville springe over de planlagte stop i New Mexico og Texas og i stedet gøre ophold i El Paso og Kerrville (begge i Texas) på vej fra Phoenix til Lafayette. Dette skulle være vores endelige plan, og den holdt indtil vi begyndte at lede efter flybilletter

10. plan

På det tidspunkt opdagede vi, at det ville være meget billigere at flyve til Los Angeles alligevel og køre derfra til Phoenix og også at flyve tilbage til Danmark fra Miami i stedet for Orlando. Så den resulterende plan fra januar 2018 er som følger:

Fra Los Angeles til Joshua Tree National Park (Californien), eler rettere til Yucca Valley, en by lige uden for nationalparken. Herefter til Phoenix, så Tim kan besøge sine venner der ! Fra Phoenix til Bonham i Texas (Tims venner fra Dallas har holdt flyttedag siden planen kom til at omfatte dem, men så kører vi bare lidt længere mod nord i staten). Undervejs har vi to overnatninger i henholdsvis Las Cruces (New Mexico) og Abilene (Texas). Fra Bonham skal vi så køre til New Iberia (ikke langt fra Lafayette, men tættere på Avery Island, som hele tiden har været vores egentlige mål i Louisiana). Undervejs skal vi spise frokost i Shreveport  med endnu en af Tims mange amerikanske venner. Fra New Iberia tager vi så et maraton stræk på godt 800 km til  Tallahassee og næste dag videre til Flagler Beach. Jeg sætter Tim af her og fortsætter selv straks mod nord til mit mål i North Carolina med en overnatning sted i South Carolina, måske Florence eller Columbia. Jeg vil tilbringe en god uge i det vestlige North Carolina, hvor jeg skal besøge byer som Cherokee, Spruce Pine, Lenoir, Wilkesboro og mine venner i Charlotte, før jeg igen sætter kursen mod Florida for at hente Tim. Så kører vi til Miami, og tilbringer en aften der, inden vi flyver tilbage til Danmark næste dag, sandsynligvis med Tims ven fra Flagler Beach under armen, da hun gerne vil besøge sin kæreste i Sverige.

Lækker bil - og Tim

Andre ting skal også planlægges

Ud over planlægning af selve ​​ruten, har vi også diskuteret, men ikke planlagt i detaljer, hvad vi vil se undervejs. Nogle ting skal vi helt sikkert se, men vi har også plads til improvisation. Blandt andet regner vi ed, at vi vil køre lidt mod nord fra Bonham, for så kan vi begge føje Oklahoma til de stater, vi har besøgt.

Da jeg har fået nyt pas siden mit sidste besøg i USA, skulle jeg have en ny  ESTA tilladelse, hvilket er på plads. Tims ESTA gælder stadig, da han lige var smut forbi Phoenix i april 2018. Flybilletterne er reserveret, og vi flyver med British Airways fra København til Los Angeles via London, og fra Miami til København igen via London. Vi har booket hotelværelser til nogle af overnatningerne nætterne undervejs, alle i starten af ​​ferien samt den sidste overnatning i Miami.

Første nat vil vi tilbringe i Yucca Valley uden for Joshua Tree National Park. Også vores hotel i Phoenix er reserveret. De sidste tre reserverede hoteller er i Las Cruces, Abilene og New Iberia. Derudover har jeg booket et par steder til den del af turen, hvor jeg er alene (Cherokee og Spruce Pine). Og så har jeg i øvrigt bestilt billet til en tur med et turisttog som kører fra Bryson City ud i naturen og tilbage – med et damplokomotiv foran toget. Også bilen er lejet og vi venter faktisk nu bare på at det skal blive ultimo juni, så vi kan komme af sted.

Så det er altså sådan vi planlægger vores ferie – i hvert fald vores road trip.. Måske kan andre få inspiration fra vores måde at gøre det – eller blive ganske afskrækket og finder deres egen metode. For Tim og mig er planlægning og ændring af planerne næsten halvdelen af fornøjelsen ved en sådan tur. Og forresten, selvom ferien 2018 endnu ikke har fundet sted, har vi allerede lavet det første udkast til en 2020-tur.