Hvordan vi for vild - to gange!

På vores anden dag i "Staterne" besluttede vi at besøge landsbyen Oconaluftee lige uden for Cherokee. Landsbyen demonstrerer, hvordan Cherokee -indianerne levede mellem 1750 og 1800. Jeg og Dorte fandt det meget interessant, ikke mindst at se de forskellige udstillinger og lytte til historier om cherokeerne, deres historier og legender og stammens ritualer. Eastern Band of Cherokee indianere, der bor i Qualla forvaltningsområdet i North Carolina, er den mindste af de tre føderalt anerkendte grupper af cherokees. Forvaltningsområdet er alt, hvad der er tilbage af det mere end 350.000 kvadratkilometer store område, som stammen kontrollerede, da de mødte de første europæere. Stammens område dækkede dele af flere af nutidens stater: Virginia, Kentucky, North Carolina, South Carolina, Georgia, Alabama og Tennessee, men en række traktater med England og senere USA reducerede området til stort set ingenting, og i 1838 blev størstedelen af ​​stammen blev tvunget til at flytte vestpå på det, der senere blev kaldt Trail of Tears. Mellem 4.000 og 8.000 cherokee døde på vej til Oklahoma. Nogle få undslap flytningen (de fleste boede på jord, der tilhørte William Hollland Thomas, kendt som "The White Cherokee"), mens andre flygtede ud i bjergene, og fra disse få (omkring 1.000) nedstammer nutidens Eastern Band of Cherokee indianere. Hvis du nogensinde besøger Cherokee, NC, bør du også besøge landsbyen og Museum of Cherokee Indians, og , hvis du har tid, også overvære udendørsforestillingen "Unto These Hills". Showet fortæller stammens historie fra de hvide kom til området og indtil Trail of Tears.

Lavthængende skyer over Great Smoky Mountains set fra Blue Ridge Parkway syd for Asheville.

Efter at have besøgt landsbyen kørte vi sydpå sammen med mine svigerforældre. Dortes bror og hans familie måtte tage til Asheville for at hente kufferten, der forsvandt på flyvningen fra Amsterdam til Chicago, men som nu endelig havde indhentet dem. Vi besluttede at køre direkte til Hendersonville, dagens mål, men tog den sydlige del af Blue Ridge Parkway. Denne vej, der løber fra nær Charlottesville, Virginia til Cherokee er meget smuk og bestemt meget pænere end motorvejen. Det meste af vejen kørte vi over de lavt hængende skyer i Great Smoky Mountains, og vi havde nogle flotte udsigter, men ellers var turen ganske kedelig. Alt, hvad vi så, var et skilt, der fortalte os, at der var set bjørne i området, men vi så aldrig engang skyggen af ​​en bjørn. Vores overnatning i Hendersonville genererede heller ikke megen spænding bortset fra, at vi kunne få en øl til vores middag, en dejlig iskold øl efter en temmelig varm dag.

Den følgende dag var vores mål den lille, meget lille by Santee i South Carolina (681 indbyggere). Denne skulle være udgangspunktet for vores besøg i Charleston. Inden vi vendte mod syd, ville vi dog se The Natural Chimney, som er en klippe i en park! Da vi kom til parken, var det dog så tåget, at de andre deltagere i vores ekspedition (alle tre biler var sammen på det tidspunkt) besluttede, at det ikke ville være pengene værd at komme ind i parken. Vi på den anden side ville se stedet nu, hvor vi var der - tåge eller ikke tåge, så vi besøgte stedet på egen hånd, mens resten af ​​selskabet fortsatte til Santee.Og det var tåget. Da vi forlod elevatoren oven på det ca. 100 m høje bjergparti ved siden af ​​"skorstenen", 700 m over havets overflade, læste vi på et skilt, at du på en klar dag kan se bjergene 130 km væk, men vi kunne næsten ikke se bjergskråningen på den anden side af dalen, 100 meter væk. Men det var stadig en oplevelse, ikke mindst at gå ned fra klinten i tågen, som Dorte og jeg gjorde. Børnene var slappe og slatne og tog elevatoren ned igen.

Efter vores besøg i Chimney Rock Park skulle vi endelig sydpå eller sådan troede vi, men for første gang på turen navigerede vi helt forkert, så vi kom længere og længere ude i North Carolinas vildmark - hvis man kan tale om en sådan, og det tror jeg at man kan. I en lille landsby fandt vi et posthus, men dette såvel som alt andet i landsbyen var desværre lukket. Heldigvis stoppede en herre, der kørte forbi i en bil, og vi spurgte ham om vej til motorvejen. Han gav os anvisningerne, og til gengæld ville han gerne vide, hvor vi kom fra? Vi fortalte ham, at vi var danskere, og han fortalte os, at han faktisk havde en ven fra Danmark.

Med hjælp fra den venlige mand fandt vi motorvejen, og så var det ikke noget problem at finde Santee og hotellet, hvor vi fandt det meste af familien i poolen, da vi ankom, og resten ved siden af denne. Efter at have båret vores bagage til værelset, skiftede jeg til badetøj og hoppede i poolen sammen med børnene. Dagen før havde vi opdaget, at vi havde forladt Dortes -badedragt i Danmark, så hun måtte blive ved poolkanten. Næste dag forsøgte vi at afhjælpe Dortes mangel på badetøj, men det ville vise sig at blive en større udfordring, end vi havde regnet med.

Mens vi planlagde vores rejse, og altså før vi tog af sted, nævnte nogen, at Boone Hall Plantation uden for Charleston var åben for offentligheden, og alle var enige om, at den måtte vi besøge. I 2000 blev fjernsynsserien Nord & Syd vist på dansk tv for fjerde gang og serien var meget populær, og at Boone Hall, blev brugt i denne serie, var grunden til, at vi ville besøge stedet. Desværre kunne vi bare ikke blive enige om hvornår, så mens resten af ​​familien tog til Charleston og senere til Boone Hall, valgte vi den modsatte tilgang og besøgte plantagen, inden vi tog til byen. Endnu en gang betalte vi en lille formue for at komme ind, og derefter endnu en formue ($ 5) for at komme på en guidet tur i området med Bob som guide! Da vi kørte op ad den berømte allé med de mosgroede ege, føltes det som at være en del af showet, kun hovedpersonerne manglede.

Inden vi tog den guidede tur, gik vi rundt og kiggede på plantagen, og ligesom vi var så langt væk fra hovedbygningen og parkeringspladsen som vi kunne komme, åbnede himlen sine sluser, så vi måtte søge tilflugt i bomuldsdokken, hvor flere af seriens scener udspiller sig. Da regnen aftog løb vi op til hovedbygningen og tog en guidet tur inde i huset. Da det var gjort, tog vi den forudbetalte guidede tur på plantagens udendørs arealer. Guiden og chaufføren, Bob Jensen, fortalte os om sine danske forfædre, men vi måtte skuffe ham ved at fortælle ham, at vi desværre ikke kendte hans slægtninge, da Jensen dengang var det mest almindelige efternavn i Danmark.

Efter besøget på plantagen tog vi så til Charleston. Igen styrtede det ned, og dette fortsatte, mens vi parkerede bilen og spadserede til byens besøgscenter. Her købte vi en dag-billet til de lokale busser. Men inden vi gik længere, flyttede jeg bilen fra gaden, hvor jeg oprindeligt parkerede den, til en parkeringsplads ved besøgscenteret. Og så tog vi bussen ned til den historiske del af Charleston, der ligger på en halvø mellem floderne Cooper og Ashley. Charlestonians siger om deres by, at den er beliggende, "hvor Ashley og Cooper River mødes for at danne Atlanterhavet". Beskedenhed har altid været overvurderet :-)

Der er mange antebellumhuse (huse, der er bygget før den amerikanske borgerkrig) i byen, især omkring The Battery på sydspidsen af ​​halvøen, hvor vi gik omkring og beundrede nogle af dem. Fra The Battery kan man se havnen og Fort Sumter, som jeg gerne ville have besøgt, men vi havde ikke tid ved den lejlighed.

Hovedbygningen på Boone Hall Plantaion

Vi gik en tur og gik forbi en masse gamle bygninger, blandt dem den gamle Toldbygning. Det var i Toldbygningen i Charleston, at South Carolina erklærede sig uafhængig af England tilbage i 1774, to år før den officielle Uafhængighedserklæring. Det var også i denne bygning, at South Carolina i december 1860 besluttede sig for at løsrive sig fra De forenede Stater. Ligeledes var det ud for Charleston havn, at en ubåd (CSS Hunley) for første gang i verdenshistorien sænkede et fjendtligt skib. Desværre sank ubåden ved samme lejlighed og blev først genfundet mere end 100 år senere. Kælderen under Toldbygningen fungerede tidligere som fængsel. I dette fængsel sad den såkaldte gentlemanpirat, Stede Bonnet, fængslet to gange. Første gang undslap han forklædt som en kvinde, men han blev fanget igen, og anden gang blev han ført til en sandbanke uden for byen og hængt sammen med sine mænd.

Vi besøgte også de gamle markedsbygninger på Market Street uden dpog at købe noget. På Market Street fandt vi en restaurant kaldet Wild Wings. Det viste sig at være lige noget for børnene. Med vinger med navne som Tjernobyl, Kinasyndrom og Braveheart angav menuen, at maden måske ville være "lidt" krydret, hvilket den ganske rigtigt også viste sig at være, men vi nød den alligevel. På dette tidspunkt var det holdt op med at regne, men det var stadig meget fugtigt og også ret varmt. Et eller andet sted på Market Street fandt vi en vejrstation, der fortalte os, at temperaturen var 110 grader fahrenheit, hvilket svarer til 43 celsius og luftfugtigheden var 98%, så det var ikke underligt, at det føltes fugtigt. De 43 grader viste sig også at blive den højeste temperatur, vi oplevede på denne tur.

Da vi endelig kom tilbage til parkeringspladsen, opdagede vi, at den havde lukket en halv time tidligere. Heldigvis var der stadig en vagt i vagtskuret, så vi fik lov til at indløse bilen, så vi kunne komme tilbage til Santee. Vi besluttede, at vi ikke ville tage motorvejen, men i stedet tage de mindre veje langs søerne Moultrie og Marion på tilbageturen. Ruten, vi tog ud af Charleston, førte os gennem nogle af byens ikke så pæne kvarterer, men til sidst kom vi ud af byen, og så forsøgte vi at finde et sted, hvor vi kunne få en badedragt til Dorte. Men intet held - juni var åbenbart ikke sæson for badetøj. Vi stoppede ved et supermarked, men stadig uden held, så vi blev enige om at vente og gøre et nyt forsøg dagen efter, når vi kom til Raleigh i  North Carolina.

Endelig kom vi helt ud af byen til landlige omgivelser. Vi var bevæbnet med vores trovfaste Rand McNally Road Atlas, og vi kunne se, at vi skulle følge US Route 52 nordpå, indtil vi mødte en lille vej kaldet South Carolina Route 6. Dette ville føre os op mod søerne. Det lykkedes os at finde og følge rute 52 og derefter SC Route 6, indtil vi kom til et T-kryds, som bestemt ikke var vist på vores kort. På kortet så det ud som om vi skulle fortsætte ligeud, men da det var tværstregen i t'et, vi kom til, var der ingen "ligeud". Da den vej, vi kom til, ikke havde noget nummer, besluttede vi at dreje til højre, da dette syntes at være i den rigtige retning, men kort tid efter det så ud til, at den rigtige vej havde været den forkerte vej. Da vi passerede en kanal et par kilometer senere, var vi sikre på, at vi tog fejl, da kanalen blev vist på kortet og bestemt ikke i den retning vi skulle.

Vi lavede derefter en U-vending og vendte tilbage samme vej som vi var kommet fra. Da vi kom tilbage til T-krydset, overvejede vi, om vi skulle give op og køre tilbage til motorvejen, men vi valgte at fortsætte, så vi endte i noget, der lignede et villakvarter, selvom nogle af husene var trailere. Alligevel besluttede vi at spørge om vej, da vi mødte nogle mennesker. På en meget lille gade med nogle ret pæne huse så vi fire afroamerikanske damer gøre sig klar til at stige ind i en bil. De fire ældre damer var klædt i meget fint tøj, så vi blev enige om, at de sandsynligvis var på vej i i kirke. Dorte steg ud af bilen og gik til de fire damer, der så noget bekymrede ud af at blive kontaktet af en udlænding, men de var meget hjælpsomme og fortalte os, at vi bare skulle fortsætte i samme retning. som vi var på vej i. Det var faktisk Route 6, men den havde ingen nummerskilte på den strækning. Vi takkede og fortsatte vores vej, og så var det vores tur til at blive nervøse, for pludselig fik vi en alarm om at vi manglede benzin. På det tidspunkt havde vi kun kørt bilen i et par dage, og vi havde ingen erfaring med, hvor meget benzin der var tilbage i tanken, når alarmen gik, så det kunne være alt mellem ingenting og næsten fuld. Vi besluttede imidlertid at få noget benzin på, hvis vi skulle komme forbi en tankstation.

I mellemtiden kom vi tæt på Lake Moultrie, men nogen havde plantet træer og anden vegetation mellem vejen og søen, så vi ikke kunne se det mindste spor af vand. Til gengæld passerede vi en række kirker. Bortset fra kirkerne bestod områdets bygninger skiftevis flotte store huse og knap så flotte trailere. Pludselig kom vi til en butik, der havde en enkelt benzinstander udenfor, så vi besluttede at tanke op der. I denne butik var det "cash only", kreditkort var ikke en mulighed. Heldigvis kunne vi fire skrabe omkring $ 20 i kontanter sammen, og det var nogenlunde det, vi plejede at bruge på at fylde tanken op. Udenfor butikken stod nogle afroamerikanske mænd i overalls og baseballkasketter, og de lignede ikke nogen, der ville låne penge til hvide turister. Mens jeg fyldte tanken og forsøgte at justere mængden, så vi ikke oversteg vores $ 20, gik Dorte ind i butikken for at betale. Fyren ved kasseapparatet var en afroamerikaner, 2 meter høj og lige så bred over skuldrene, skaldet som et æg, og med kun en enkelt tand i munden. Dette forhindrede ham ikke i at smile venligt til Dorte, mens hun ventede. Da tankningen var afsluttet og Dorte havde betalt, fortsatte vi i et lidt lettet humør.

Nu passerede vi Lake Marion, og igen forventede vi at se søen, men vi igen tog vi fejl. Da træerne endelig var væk, var vi så langt fra søen, at vi slet ikke kunne se noget. Men vand så vi, da vi kort tid efter blev ramt af et tordenbyge. Klokken var omkring 21.00, da vi kom tilbage til hotellet, så for første og eneste gang på vores ferie fik børnene lov til at beslutte, at vi bare skulle spise på den lokale McDonalds.

Da vi kom tilbage til hotellet efter aftensmaden, fandt vi resten af ​​familien i eller ved poolen, så selvom vi endnu ikke havde fundet en badedragt til Dorte, kom jeg og børnene også i poolen, mens Dorte slog sig ned på kanten. Sådan sluttede endnu en ganske interessant dag.